Case 1:
BØrsnoteret dansk produktionsvirksomhed
Udfordring | Løsning | Effekt | ||
I forbindelse med realiseringen af en markant vækststrategi skulle en større mængde information håndteres af færre personer Manglende fokus på kundesegmentering og dermed manglende fokus på at differentiere servicegrader ift. ”ABC” opdelte kunder Overdrevne processer fra tidligere IT systemer og procedurer i forsyningskæden Manglende interne kunde-/leverandørforhold En organisation hvor forandringsvillighed og –evne var et relativt ukendt begreb Manglende gennemsigtighed i for-syningskædens om-kostninger Et markant antal transportleverandører (84) og manglende fokus på udvikling gennem strategiske partnerskabsrelationer med eksterne større transportudbydere For høje indgående og udgående transportomkostninger samt store lagerlagerbindinger |
Gennemgribende kortlægning af de administrative processer Reduktion af ikke-værdiskabende arbejdsgange og fjernelse af spild Permanente procesoptimeringsgrupper blev etableret Implementering af SAP R3 på hele Salgs- og forsyningskæden blev iværksat Strategiskifte fra Service Leader over mod Cost Leader og opbygning af ABC- ”kundeservicepakker” Reorganisering og reduktion af medarbejdere – gennem specialisering Kompetenceudvikling og fokus på maksimal involvering af personalet i forandringerne Udbudsrunde på ind- og udgående transporter (Tank, Oversø, Kurer, Bil, Bulktransport på skib mm) |
En organisation hvor forandringer og arbejdet med løbende forbedringer bliver en del af kulturen Forbedringskatalog indholdene interne projekter til internt brug efter hovedprojektet Rensede administrative processer, klare ansvars- og rollefordelinger samt klare snitflader Styringsværktøjer (Balanced Score Card) til målstyring og opfølgning og evaluering Lavere omkostningsniveau med forbedret service. 9,6 mio. i direkte besparelse på transport og logistikrelaterede områder - direkte på bundlinjen Balance mellem servicegrad og valgte kundesegmenter |