Case 2:
Multinational produktionsvirksomhed med salgsselskaber
Udfordring | Løsning | Effekt | ||
En ekstrem serviceorienteret og kundevenlig tilgang til datterselskaber, agenter, distributører og kunder Manglende bevidst udlevelse af valgt strategi, og manglende/ meget ringe ledelsesrapportering Dobbelt og manuel ordrehåndtering - forældede IT systemer og procedurer i forsyningskæden Manglende interne kunde-/leverandørforhold mellem salgs og forsyningsprocesserne, samt internt i Salg En traditionelt opbygget organisation med siloer mellem salg og produktion, og manglende procesperspektiv Meget lille forandringsvillighed på operationelt plan og med en stærk uformel organisation og manglende respekt for de officielle kommandoveje En skæv fordeling mellem nødvendige kompetence og bestående i de forskellige roller Manglende gennemsigtighed i forsyningskædens omkostninger, og ringe mulighed for at bruge distribution som salgsparameter Et markant antal transportleverandører (60) og traditionel opfattelse af transportleverandørernes rolle |
Gennemgribende kortlægning af de administrative processer Traditionel shippingafdeling lukkes, og processerne overgår fra Produktion til Salgs ansvarsområde Reduktion samt tilpasning af organisationen gennem fokus på kompetenceudvikling og gennem maksimal involvering af personalet i forandringerne Reduktion af ikke-værdiskabende arbejdsgange og fjernelse af spild Automatisering (IT understøtning) af hele salgs og ordrehåndteringsprocessen Nedarvning af overordnede strategiske mål og udrulning af den valgte strategi Udbudsrunde på ind- og udgående transporter (Tank, Oversø, Kurer, Bil, lageraftaler) Tværgående projektgrupper nedsættes med fokus på at strømline processen fra ordre til levering |
2 roller sammenlægges til een ny (Salgskoordinator rollen) med et større ansvarsområder med mere interessante opgaver Forbedret understøtning af de kundevendte (Salgs) processer med færre ansatte Rensede administrative processer, klare ansvars- og rollefordelinger samt klare snitflader Frigørelse af kapacitet i den bestående organisation plus 3,0 mio i samlede direkte besparelser Forandringsvillighed på taktisk og operationelt niveau Lavere omkostningsniveau med forbedret service - 3,6 mio. i direkte besparelse på transport og logistikrelaterede områder - direkte på bundlinjen |